Laten we bij het begin beginnen. Als jij iets zoekt via Google, dan geeft Google je twee soorten antwoorden op je vraag: de advertenties (betaalde resultaten) (SEA) en de onbetaalde (SEO marketing). Als je wil dat mensen op jouw website terechtkomen, dan is het belangrijk dat jouw website in de eerste tien zoekresultaten verschijnt. Sta je niet in de top tien, de eerste pagina met zoekresultaten, dan vinden mensen je niet.
Al snel blijkt dat maar weinig mensen verder dan de eerste pagina met resultaten kijken, pagina 2 van google staat ook meestal niet op wat je nodig hebt. Nog sterker zelfs: hoe hoger binnen de top tien hoe meer bezoekers je krijgt. Ruim 35 procent van de mensen klikt namelijk op de eerste link, iets minder dan zeventien procent klikt op de tweede link en bijna 11 procent klikt op de derde link.
Daarna kelderen de cijfers enorm. Mensen houden niet van scrollen, daarbij gaan ze er ook vanuit dat de eerst genoemde zoekresultaten de beste zullen zijn. Daarom gaan de meeste kliks naar de top drie.
Zoekmachine optimalisatie gaat dus om het veroveren van een plek binnen die top tien van zoekresultaten en dan het liefst zo hoog mogelijk. Je wil tenslotte niet buiten de boot vallen. En net zoals binnen de racewereld is wie er op nummer één staat en wie niet, geen kwestie van toeval, maar had werken. Het heeft te maken met de inzet en of hij de regels van het spel eigen is. Kijk maar naar marketing en hoeveel je er op in zet.
Grotere SEO waarde creëren
Google hanteert namelijk verschillende technieken die bepalen wie op welke positie in de lijst met zoekresultaten krijgt. Dit doet de zoekmachine om te bepalen welke website het beste past bij de zoekvraag van iemand die Google gebruikt. Als je nu dus nog niet in de top tien op een bepaald onderwerp staat, dan is dat helemaal niet zo gek.
Als je de regels van het spel niet kent, dan is de kans groter dat je een overtreding maakt dan dat je scoort. Zoekmachine optimalisatie gaat over het verbeteren van je website volgens deze wetten en regels zodat je hoger in de lijst met zoekresultaten belandt.
De SEO waarde berekenen
Met de kennis die een willekeurige calculator biedt, kun je snel een inschatting maken van de waarde van SEO. Stel: je hebt een zoekopdracht waarbij je nu op positie 9 in Google staat. Wat natuurlijk al heel goed is! Hoeveel winst behaal je dan wanneer je investeert in marketing om op bijvoorbeeld positie 3 uit te komen?
Je berekent het eenvoudig met een SEO Waarde Calculator. Bedenk bij deze uitkomsten dat er niet alleen heel veel te winnen is, maar ook veel te verliezen.
Het kan tenslotte zo zijn dat je nu een mooie positie hebt in de Google zoekresultaten, maar die positie is niet voor altijd van jou. Je kunt je positie, en het bijbehorende verkeer naar je website ook verliezen. Daarom is constant monitoren van je Google resultaten van belang. Op die manier kun je in de gaten houden of er nieuwe concurrenten opduiken of er verschuivingen zichtbaar zijn in de top 10. Daarom heeft SEO ook in de verdedigende zin waarde.
Handige hulpmiddelen (tools)
Wil je een stap verder gaan met het bepalen van SEO waarde, dan zijn er enkele handige diensten van Google die je zeker moet gebruiken.
Ze geven je inzicht in:
Je huidige Google rankings
- Het aantal zoekopdrachten per maand
- De waarde per klik
- Je huidige Google rankings
Google maakt voor iedereen zoekresultaten steeds persoonlijker. Resultaten hangen bijvoorbeeld af van het apparaat dat je gebruikt, maar ook van de locatie waar je jezelf bevindt. Dat is heel handig voor jouw als zoeker, maar lastig voor organisaties. De positie waarop je jezelf ziet staan in de Google Rankings is niet perse de plek waar ook klanten je kunnen vinden. Hoe ga je hiermee om?
Gelukkig is er Google Search Console. Een krachtige dienst waarin Google je toont op welke zoekopdrachten je vertoont wordt, op welke positie je gemiddeld staat en hoeveel kliks dat heeft opgeleverd. Is je site nog niet aangemeld bij Search Console? Doe dat dan zeker en ontdek de mogelijkheden!
Maandelijkse zoekopdrachten
Als je niet alleen investeert in SEO, maar ook in SEA (Search Engine Advertising) dan heb je toegang tot een aantal handige tools van Google Adwords. De keyword planner is niet alleen handig voor je advertising activiteiten, maar ook voor SEO. In de keyword planner kun je ontdekken op welke termen de potentiële bezoekers van jouw site allemaal zoeken in Google. Zo ontdek je wat jouw doelgroep bezighoudt – we vertrouwen Google meer toe dan onze partner – en welke woorden ze daarvoor gebruiken.
Zoeken mensen bijvoorbeeld naar een kapper of gebruiken ze het woord kapperzaak door één of enkele zoekopdrachten in te voeren krijg je een complete lijst met suggesties terug. Bovendien toont Google direct wat het verwachte aantal zoekopdrachten per maand is, gebaseerd op het aantal zoekopdrachten per maand het afgelopen jaar.
Zo blijkt bij invoeren van het woord kapper, dat het woord kapperzaak minstens net zo vaak gezocht wordt en dat mensen veelal zoeken naar specifieke behandelingen (kleuren, krullen, etc.). De aantallen die Google AdWords bij elke zoekterm geeft, kun je eenvoudig weer meenemen in de SEO Waarde Calculator.
De waarde per klik van SEO
Zoals eerder al genoemd is er een onderscheid tussen SEA en SEO. SEO wordt ook wel organisch verkeer genoemd en SEA betaald verkeer. Bij deze laatste categorie adverteer je op een bepaald zoekwoord en betaal je per keer dat iemand klikt op jouw advertentie. Niet elke klik heeft echter dezelfde waarde. Mat name in Amerika is dat goed te zien: daar komen klikprijzen van meer dan $500 voor.
Zo extreem is het in Nederland nog niet, maar ook hier komen klikprijzen van meer dan € 15 voor. Om terug te grijpen naar het voorbeeld van de kapperszaak. Adverteren op dit woord kost bijvoorbeeld 2,90 euro per woord, terwijl je voor een woord zoals baardgroei maar 0,31 cent per klik betaalt.
Om die reden is het interessant om te investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO) en contentmarketing. Hierbij bereik je met dezelfde investering een groter aantal kliks. Je berekent dit door de bieding die AdWords voor een bepaald woord geeft als waarde aan je SEO-verkeer te koppelen.
Onze ervaring daarbij is dat SEO in vrijwel alle markten een prima keuze is. Vooral omdat het alternatief (adverteren) direct zijn waarde verliest wanneer je stopt met investeren. Geen geld, geen kliks. Dit terwijl SEO vaak voor langere tijd zijn waarde weet vast te houden.
Leave a Comment