AI in advertenties

AI in advertenties

AI in advertenties

Kunstmatige intelligentie (AI) hervormt de manier waarop reclame werkt op verbazingwekkende manieren.

In 2018 bracht Lexus een advertentie uit die volledig was gescript door AI. Het bedrijf gebruikte IBM Watson, een AI-systeem, om 15 jaar bekroonde autoadvertenties te analyseren. Watson identificeerde welke elementen van succesvolle advertenties het meest aansloegen bij het publiek

Tegenwoordig wordt AI snel de toekomst van reclame. Adverteerders gebruiken AI al om doelgroepen te identificeren en te segmenteren, advertentiemateriaal op te bouwen, advertenties te testen, advertentieprestaties te verbeteren en uitgaven te optimaliseren, allemaal automatisch, in realtime en op grote schaal.

Wat is AI voor adverteren?

Je hoeft niet alles over AI te weten om het in uw advertenties te gebruiken – je hoeft alleen deze basisprincipes te kennen.

De beste definitie van AI komt van Demis Hassabis, oprichter van AI-bedrijf DeepMind, dat werd overgenomen door Google. Hij zegt:

AI is de ‘wetenschap om machines slim te maken’.

Dat betekent machines maken die intellectuele taken kunnen uitvoeren die mensen kunnen doen. Taken als: lezen, schrijven en begrijpen van tekst; objecten zien en identificeren; om obstakels heen bewegen; taal horen en begrijpen; en voel de externe omgeving.

Machines kunnen al deze dingen doen dankzij AI.

Dat komt omdat AI machines in staat stelt te leren. In tegenstelling tot traditionele technologie kan AI patronen in gegevens detecteren en vervolgens leren voorspellingen te doen op basis van die patronen. Het kan dan leren van de resultaten om in de loop van de tijd steeds betere voorspellingen te doen.

Eenmaal getraind door mensen, kan AI zelf gaan leren en verbeteren. Hoe meer data je een AI-systeem geeft, hoe beter het kan leren en verbeteren.

Of je het nu weet of niet, je gebruikt AI tientallen of honderden keren per dag.

Voorbeelden van onopvallende AI gebruik

Gmail en Google Docs gebruiken AI om te begrijpen wat u typt en vervolgens te voorspellen wat u vervolgens wilt typen. Elke keer dat jij (en miljoenen anderen) deze functie gebruikt, train je de AI om steeds beter te worden in voorspellende tekst.

Zelfrijdende auto’s gebruiken AI om obstakels te detecteren en veilig te rijden. Elke mijl die ze rijden, geeft ze meer gegevens om hun rijvaardigheid te verbeteren.

Siri en Alexa gebruiken AI om spraakopdrachten te begrijpen en te voorspellen welke reacties het meest logisch zijn. Elke keer dat je met ze praat, leren ze de kwaliteit van hun antwoorden te verbeteren.

In feite is AI niet slechts één technologie. Het is een overkoepelende term die een reeks slimme technologieën zoals deze omvat die op zichzelf kunnen leren en verbeteren. Sommige AI-technologieën waar u misschien over hoort, zijn: machine learning, computervisie, natuurlijke taalgeneratie (NLG), natuurlijke taalverwerking (NLP), diep leren, neurale netwerken en spraakherkenning. Er zijn ook tientallen anderen.

Je hoeft niet elke term te kennen om succesvol te zijn met AI. U hoeft alleen maar te begrijpen dat AI-aangedreven technologie het revolutionaire vermogen heeft om zelfstandig te leren en te verbeteren.

Het vermogen om zelfstandig te leren en te verbeteren, is de reden waarom AI u een enorm concurrentievoordeel geeft in advertenties.

Waarom heb je AI nodig voor advertenties?

AI is een absolute must als je wilt winnen in het nieuwe landschap van moderne programmatic advertising.

Dankzij internet en programmatic advertising hebben we nu de mogelijkheid om consumenten te bereiken via honderden digitale platforms. We hebben ook de mogelijkheid om ze te targeten op basis van honderden en duizenden demografische en gedragsgegevens. We kunnen zelfs honderden of duizenden verschillende advertenties testen om te zien waar ze het beste op reageren.

Helaas zijn mensen hier niet goed in.

Vergis je niet, we zijn goed in strategisch en creatief zijn. Dit kwam ons goed van pas in de Mad Men-dagen van reclame, toen een slim idee en een slimme slogan ervoor zorgden dat uw advertentiecampagne zou slagen. Vandaag de dag zijn we nog steeds een integraal onderdeel van het bedenken en maken van onvergetelijke advertenties.

Dankzij platforms zoals Facebook, LinkedIn, Amazon en Google heb je een serieus robuuste set consumentengegevens waarmee je je doelgroepen kunt targeten, zowel via desktop- als mobiele advertenties. Maar handmatig doen is niet altijd efficiënt.

AI kan hierbij helpen. We kennen in ieder geval een paar AI-systemen die kijken naar uw eerdere doelgroepen en advertentieprestaties, dit afwegen tegen uw KPI’s en realtime prestatiegegevens die binnenkomen, en vervolgens nieuwe doelgroepen identificeren die waarschijnlijk van u zullen kopen.

AI bij helpen advertenties maken

Er bestaan AI-aangedreven systemen die daadwerkelijk gedeeltelijk of volledig advertenties voor u maken, op basis van wat het beste werkt voor uw doelen. Deze functionaliteit is al aanwezig in sommige van de advertentieplatforms voor sociale media, die een aantal intelligente automatisering gebruiken om advertenties voor te stellen die u zou moeten uitvoeren op basis van de links die u promoot.

Maar het bestaat ook in sommige tools van derden, die daadwerkelijk slimme algoritmen gebruiken om advertenties voor u te schrijven. Deze systemen maken gebruik van natuurlijke taalverwerking (NLP) en natuurlijke taalgeneratie (NLG), twee door AI aangedreven technologieën, om in een fractie van de tijd en op grote schaal advertentietekst te schrijven die even goed of beter presteert dan door mensen geschreven tekst.

Als u een bureau bent of een merkmarketeer die uw betaalde uitgaven afhandelt, bekijk dan hoe AI-aangedreven Advertising u kan helpen in elke fase van de advertentiecyclus, van persona-opbouw tot analyse.

U kunt weloverwogen beslissingen nemen via interactieve en dynamische dashboards, meer uit uw marketingbudget halen en uw rendement op advertentie-uitgaven verhogen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *